PRIVAT ÖVNINGSKÖRNING

På Dahlbergs bilskola har vi många elever som kombinerar utbildningen med privat övningskörning, vilket är ett mycket bra alternativ.

För att göra det så effektivt som möjligt, är det bra om den ”privata läraren” är med i bilen under körlektionerna. Läraren kan då ge tips och råd för fortsatt träning hemma.

ATT TÄNKA PÅ:

För att få övningsköra privat måste du ha en godkänd handledare. Ansökningar om handledarskap finns att ladda ner på denna länk. För att Transportstyrelsen ska kunna godkänna din handledare måste han/hon:

• ha fyllt 24 år
  • ha körkort för fordonet i obruten följd sedan minst fem år tillbaka
  • ha vana och skicklighet att köra fordonet
  • ha genomfört en handledarutbildning ihop med sin elev
  • ha ett körkort som är utfärdat i ett land inom EES d.v.s. länderna inom EU, Norge, Island samt Liechtenstein