Handledarutbildning

Denna utbildning riktar sig enbart till dem som vill övningsköra privat med personbil. Utbildningen är giltig i fem år och man måste vara minst 14 år och 9 månader för att delta på kursen, samt inneha ett körkortstillstånd (länk till transportstyrelsen/tillstånd).

Handledaren måste vara minst 24 år och haft körkort B i minst fem av de senaste tio åren. En handledare kan ha maximalt 15 stycken ”elever” men en elev kan ha obegränsat med handledare.

Alla måste dock var ihopkopplade och godkända via Transportstyrelsen https://etjanst.transportstyrelsen.se/extweb/handledare

Vi rekommenderar att ansökan görs i anslutning till kursen. Skickas den in för tidigt så kommer ansökan att nekas på grund av att ni ej hunnit genomföra utbildningen.

Läs mer och ansök om handledarskap https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/handledare/

Krav på handledaren

För att du ska få din ansökan behandlad av Transportstyrelsen måste också din elev ha gått en handledarutbildning. Den elev som övningskör för behörighet B ska ha en giltig handledarutbildning när övningskörning pågår.
Handledarutbildningen är giltig i fem år från den dag utbildningen genomfördes.

För att din ansökan ska bli godkänd måste du:

• ha fyllt 24 år
  • ha ett giltigt körkort utfärdat av en stat inom EES*, för det fordon som övningskörningen avser, och ha haft det under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren.
    Om körkortet inte är svenskt måste du skicka med en handling som visar att körkortet är giltigt och att du uppfyller kraven för att bli godkänd handledare
  • ha gått en Handledarutbildning, under de senaste fem åren, om övningskörningen gäller behörighet B.