Traditionell utbildning eller intensivutbildning?

Intensivutbildning eller traditionell utbildning? Vilket tempo passar dig bäst? Vårt mål är att det ska vara enkelt att ta körkort. Men allas behov är olika och definitionen ”enkelt” betyder nödvändigtvis inte samma sak för dig som för oss. Så vi anpassar utbildningen till hur du vill ha det. Enkelt.

Är ditt önskemål att ta en intensivutbildning med en eller fler lektioner om dagen/veckan och ta körkort så snabbt det går? Eller passar det dig bättre att köra i ett lugnare tempo? Du bestämmer och vi anpassar utbildningen till dina önskemål. Och med rätt förutsättningar blir det enklare. Därför är det viktigt att du meddelar oss om du till exempel har någon inlärings-svårighet, diagnos eller sjukdom.

Våra enkellektioner är 80 minuter och dubbellektionerna 160 minuter. Lektionerna utgår ifrån -och avslutas på skolan.

EGEN UTBILDNINGSKONTROLL

För dig som vill ha en avstämning på din körning. Du har kanske kört mycket privat och tänker att du är redo för att köra upp? Kanske har du till och med redan bokat ett körprov eller står inför ett omprov.

På lektionen får du köra självständigt enligt lärarens anvisningar och efter lektionen går läraren igenom körningen med dig och ni reflekterar på vad som gick bra och mindre bra. Du får tips och råd att ta med dig att öva mer på. Vill du ha vår hjälp med fler lektioner för att träna på det som ni kommit fram till som kanske inte fungerat så bra, så hjälper vi självklart till.

Det som ni bland annat går igenom är manövrering; backa runt hörn, parkering; växling (ECO-driving), signalerad och osignalerad korsning, cirkulationsplatser, av- och påfart, körfältsbyten, anvisningar, körning mot mål, spegel- och avsökningsrutiner.

UTBILDNINGSKONTROLL

Obligatoriskt moment i körkortsutbildningen.

En utbildningskontroll är precis som det låter, men också ett förberedande för ditt körprov. Att sättas på prov är jobbigt. Att bli bedömd, att prestera när det verkligen gäller är inte alltid enkelt, tyvärr.

Syftet är att du ska få känna på lite hur det kommer vara den dagen du kör upp. Du kommer köra självständigt med direktiv från läraren och efter lektionen kommer du och läraren gå igenom hur det gått. Ni återspeglar, reflekterar och gör en själv-värdering av körningen, vad gick bra och mindre bra?

Målet är att kontrollera att du besitter den kunskap du ska inför provet så du den dag du kör upp känner dig så trygg som möjligt.

Detta kontrolleras i valda delar av läraren:

  Fordonskännedom

  Manövrering

  Miljö/sparsam körning

  Trafikregler

  Trafiksäkerhet

  Beteende

LANDSVÄGSKÖRNING

Obligatoriskt moment i körkortsutbildningen.

Vi börjar lektionen med lite frukost och teoretisk genomgång på skolan, så vi hinner vakna till lite innan vi ger oss ut på en specialrunda med smala krokiga landsvägar, 60-70-80-90-110 km/timme. Vi tränar bland annat avsökning, riskbedömning, stanna, vända, korsningar och omkörning.

UTBILDNING PÅ ENGELSKA

(eller andra språk)

Vi erbjuder körlektioner och teori på Engelska. Riskutbildningarna på Engelska finns på Stockholms Trafiksäkerhetscenter, Gillinge www.gillinge.se

Riskettan Teori på Engelska kan även bokas på Jarla Trafikskola www.jarlatrafikskola.se Vi kan även utbilda på andra språk än Svenska och Engelska, Grekiska, Norska, Danska, Kurdiska, Arabiska