Vägen till körkort

Innehåller flera moment och obligatoriska delar. För att lyckas krävs en god planering och noggranna förberedelser där teori och praktik hänger ihop. Se filmen som visar steg för steg hur du planerar för att ta körkort för personbil behörighet B och vad du behöver kunna för att vara en trafiksäker och miljömedveten förare.  Mer information på http://www.trafikverket.se/korkort

Nedan kan du läsa dom 5 stegen du behöver för att ta B-körkort. Nedan hittar du all information du behöver

ANSÖK OM

KÖRKORTSTILLSTÅND

Körkortstillståndet är ett bevis som vittnar om att du får övningsköra. Det krävs för samtliga behörigheter utom för moped Klass II och B96 (utökat B). Körkortstillståndet måste vara godkänt till din första körlektion. Det räcker inte med att bara ha skickat in ansökan. Handläggningstiderna varierar

beroende på bl.a. årstid samt dina svar på hälsodeklarationen. Vid medicinering eller sjukdom kan handläggningstiden påverkas, likaväl som om det finns någon brottshistorik. Ansökningar behandlas ej förrän kompletterande intyg/dokument samt betalning inkommit till Transportstyrelsen. Anvisningar och information framgår tydligt.

GÅ RISKETTAN

Riskettan är en samtalsteoretisk utbildning som handlar om trötthet, droger och alkohol och andra beteenden som kan skapa risker i trafiken:

Distraktionsfaktorer som påverkar dig som förare, till exempel:

• Medpassagerare
  • Mobiltelefon
  • Stress
  • Trötthet
  •  Reglerna för rattfylleri, droger och trötthet
  •  Hur attityder och beteenden påverkar dig och medtrafikanter
  •  Statistik och olycksbenägenhet kvinnor vs män, yngre vs äldre
  •  Vad som ökar riskerna och hur de kan undvikas

GÅ KÖRKORTUTBILDNINGEN

Vårt mål är att det ska vara enkelt att ta körkort. Men allas behov är olika och definitionen ”enkelt” betyder nödvändigtvis inte samma sak för dig som för oss. Så vi anpassar utbildningen till hur du vill ha det. Enkelt.

Att studera teori parallellt med övningskörningen är det lättare att få en helhetsbild av utbildningen. Teoridelen består av studiematerial och vår digitala utbildningsplattform Elevencentralen Premium. Vi tillhandahåller även studiematerial på flera språk.

GÅ RISKTVÅAN

Risktvåan eller halkbana som den ofta kallas, är en praktisk utbildning.

Här får du uppleva hur det känns att köra på halt underlag och också praktiskt öva på situationer som kan uppstå i trafiken:

•  Mänskligt beteende
  •  Bilens beteende
  • Körning under särskilda förhållanden
  • Utföra hårda accelerationer
  •  Bromsa från höga hastigheter
  • Köra bil självständigt Om utbildaren bedömer att dina förkunskaper inte är tillräckligt bra kommer de att avbryta utbildningen för dig av säkerhetsskäl. Boka därför inte in en tid för utbildningen innan du övningskört tillräckligt för att klara ovanstående moment!

KUNSKAPSPROV OCH KÖRPROV!

Körkortsprovet är att betrakta som ett prov bestående av två delar; teoriprov och körprov. Bägge proven bokas samtidigt men vid olika tillfällen. Både teori- och körprov måste vara godkända för att du ska få ditt körkort.