EN DIGITAL PLATTFORM FÖR DIN B-KÖRKORTSUTBILDNING!

Elevcentralen är en digital plattform som utöver möjligheten att plugga teori, även ger dig möjligheten till att följa din utbildning på ett enkelt sätt. Du (och din handledare) kan se hur du ligger till både teoretiskt och praktiskt, vilken/vilka övningar du har gjort och vilken/vilka övningar du har kvar.

Här har du även möjlighet att boka körlektioner, kurser, ha koll på ditt saldo och mycket, mycket mer.

Elevcentralen finns på svenska eller engelska och den är aktiv tills du tagit ditt körkort.

När du köper teoripaketet på skolan väljer du om du vill ha fysiska böcker eller e-bok. Köper du teorin via vår e-handel blir det per automatik e-bok.

Kravet för godkänt teoriprov på Trafikverket är 52 rätt av 70 frågor. Man har 50 minuter på sig att skriva teoriprovet på Trafikverket. Man kan ansöka om förlängd provtid eller muntligt teoriprov om man till exempel har dyslexi eller någon annan medicinsk grund till extra tid. Ansökan för detta finns i meny – länkar

Kravet från skolans sida när det gäller teori är att ”plugga” ska vara klart till 100% samt minst 5 stycken slutprov godkända senast en vecka före bokat datum för teoriprovet. Detta gäller endast de elever som väljer att skriva och köra upp via bilskolan; är du ej klar med teorin enligt ovan, kommer vi att flytta fram både teori- och körprovet.

Vill du ha extra teorihjälp så kan du boka individuell teori med oss.

ELEVCENTRALEN PREMIUM

En helt ny digitalt utbildningsplattform för B- körkortsutbildning

Ladda ner appen “körkort nu med elevcentralen”

Vad innehåller appen?

Appen kan anpassas efter användarens egna behov, till exempel om man vill studera med hjälp av böcker och ha appen för frågebaserad inlärning eller studera teorin helt digitalt inne i appen. Man kan också använda appen som en renodlad bokningsapp utan teori för att boka körlektioner hos sin trafikskola. I appen finns också spelet Körkortskampen där man kan utmana andra i frågesport.

I appen hittar du:

• Teori från Körkortsboken
  • Hundratals filmer, bilder och interaktiva övningar
  • Tusentals instuderings- och testfrågor
  • Anpassade test och sluttest
  • Frågesportsspelet Körkortskampen
  • Ljudstöd till allt material
  • Möjlighet för eleven att boka körlektioner och ta emot tips av läraren

Komplett teoripaket – 1350KR

VAR SOM HELST

Att få in en körkortsutbildning i allt annat som ska göras är inte alltid lätt. Därför är det viktigt att kunna utnyttja tiden på bästa sätt. Att då ha tillgång till utbildningen och dess material oavsett var du befinner dig eller vilken tiden är på dygnet är därför viktigt. Elevcentralen Premium kan du alltid använda så länge du har tillgång till din mobil, surfplatta eller dator tillsammans med en uppkoppling till Internet.

LÄRAREN VÄGLEDER

Även om det är smidigt att själv kunna jobba med materialet, är det med hjälp av din professionella trafiklärare som din utbildning blir som bäst. I Elevcentralen Premium beskriver du bland annat för din lärare hur du bäst arbetar och när du vill ha ditt körkort. Utifrån denna vetskap kan läraren guida dig genom utbildningens teori och praktik på bästa sätt. Läraren ger dig en plan för hela din utbildning – vad ska göras när, och vad kommer det att kosta. Under hela din utbildning kan läraren följa dig och dina framsteg och ser snabbt om planen inte riktigt hålls, utan kräver revidering.

LÄRA IN PÅ OLIKA SÄTT

Kanske lär du dig bäst om du lyssnar när någon förklarar för dig, eller du kanske hellre läser själv. Oavsett vilket, finns det troligen ett sätt för dig i Elevcentralen Premium. Du kan alltid lyssna på den inlästa boken eller läsa den själv. Det mesta finns också filmatiserat så du kan luta dig tillbaka i soffan eller på bussen för att titta på filmen. Om du föredrar att utgå från ett problem och därifrån söka svar, kan du istället börja i en interaktiv övning. I övningen får du feedback oavsett om du svarar rätt eller fel och därmed lär du dig troligen under tiden du arbetar med övningen.

I Elevcentralen Premium är teori och praktik nära sammankopplat. Detta innebär till exempel att läraren ska beskriva vad du behöver göra eller reflektera över inför nästa lektion. När du bokat lektionen i systemet kommer en uppmaning till dig om hur du ska förbereda dig. Efter lektionen beskriver läraren hur det gått och kan även förtydliga resonemanget med egna bilder eller bilder från den stora, centrala bilddatabasen från STR som alla premiumlärare har tillgång till. Läraren kan också bifoga precis hur du kört under en lektion, information som hämtas från data i bilen. Du kan då själv spela upp din körning för att analysera var du körde, hur fort du körde, hur du påverkade miljön m m.

HANDLEDAREN SOM STÖD

Mycket av tiden för din körkortsutbildning gör du kanske utanför trafikskolan. En duktig privat handledare är ett bra komplement i din utbildning både för teori och praktik. Med handledaren kan du förbereda dig eller öva in ett moment så det sitter bättre. Det är till stor nytta att även din handledare finns med dig i Elevcentralen Premium. Handledaren får därför en egen inloggning och kan se allt material, följa din utveckling och kommunicera med din lärare.

SPELA OCH DISKUTERA

Lärare och handledare i all ära, men kanske är vissa problem bättre att diskutera med andra i samma situation. I Elevcentralen Premium kan du ställa frågor, diskutera och svara på frågor i forumet. Att ha kul och samtidigt lära sig det som är viktigt, är ofta en lyckad kombination. I Elevcentralen Premium kan du utmana andra elever i hela Sverige i Körkortskampen. Fem frågor i taget, sen är det din kompis tur. Du väljer själv inom vilka områden du vill spela. När du närmar dig en färdig utbildning spelar ni kanske om alla frågor. Och det bästa av allt, frågorna är seriösa och är en bra förberedelse för att du ska klara kunskapsprovet på Trafikverket.